Ja, jeg vil gå så langt som at kalde det nøglen til det.
Det er den disciplin, vi kalder copywriting, og uden at arbejde strategisk med det, er det svært at skabe salg eller konverteringer.
De fleste ved nok, hvad et salg er. Det ligger i ordet. Det kan være et produkt eller en service. En konvertering derimod kan også være et salg, men det dækker en bredere vifte af ønskede handlinger, som en virksomhed ønsker, at en bruger skal tage – for eksempel at tilmelde sig et nyhedsbrev eller downloade en e-bog.
For at bryde det yderligere ned. Et salg er en konvertering, men konverteringer resulterer ikke i alle henseender i et salg. Og copywriting handler i al sin enkelthed om at få en bruger til at foretage en specifik handling.
Godt, så fik vi lige definitionerne på plads.
Hvorfor er strategisk copywriting nøglen til øget salg?
Jeg tillod mig jo at sige, at strategisk copywriting er nøglen til øget salg, så det må jeg uddybe her.
Vi lever i en digital verden, hvor brugere bliver bombarderet med indhold hele tiden – og så igen. Ja, faktisk bruger gennemsnitslæseren kun 5-7 sekunder på at afgøre, om de vil fortsætte med at læse en tekst. Så der er ikke tid til at danse om den varme grød.
Strategisk copywriting er målrettet kommunikation, som er bygget op under fire grundsten.
- Definering af målgruppen
- Fange læserens opmærksomhed med en skarp overskrift og introduktion.
- Fokusere på den værdi, det skaber for kunden.
- Tydelig CTA (call-to-action)
CTA er måske noget, du studser over. Hvad er det, spørger du måske? Og hvorfor er det vigtigt?
Det er via den, du skaber dit salg eller din konvertering. Du kan skrive en nok så fin tekst, men hvis du misser CTA, så misser du pointen ved strategisk copywriting.
Hele den strategiske copywriting bygger nemlig op til at opfordre til en bestemt handling, heraf ordet call to action.
Eksempler på CTA’er kan være: Køb nu!, tilmeld dig vores nyhedsbrev her, download e-bogen her eller kontakt os her.
Den skal være placeret strategisk, så det giver mening.
Lad mig tage dig i hånden og komme med et eksempel
Vi antager, at jeg er hyret af en virksomhed, der sælger udendørs børnetøj.
Step 1: Jeg definerer målgruppen til at være forældre. Det er de færreste børn, der køber deres eget tøj.
Step 2: Jeg laver en overskrift, der appellerer til målgruppen, og som skaber en lyst og nysgerrighed til at læse videre.
Step 3: Teksten skal fokusere på, hvordan det skaber værdi for køberen. Forældre vil gerne have, at deres børn har det varmeste og bedste tøj, så det er det, vi skal fokusere på.
Lad dine børn lege frit – i tøj der kan holde til det!
Børn elsker at lege og udforske naturen – men det kræver tøj, der kan følge med. Vores børnevenlige tøjkollektion er designet til at være blødt, slidstærkt og ekstra behageligt, så dine børn kan løbe, klatre og lege uden begrænsninger. Giv dine børn frihed til at lege med stil og komfort – tjek vores nye efterårskollektion. Shop her!
Step 4: Til sidst har vi vores CTA, som er den funktion, der opfordrer målgruppen til at foretage en handling – i dette tilfælde et køb.
Uden den ville det ikke fremgå, hvor tøjkollektionen kunne købes – og så ville den ellers fint opbyggede strategiske copywriting falde til jorden.
Smart, ik’?