Nogenlunde sådan lød den besked, jeg modtog i min mailboks. Der var lidt bonusinfo, som jeg kunne bruge til at vurdere, om det var en case for mig. Det var det.
Den gang så tallene ud som følger.
Der var et tydeligt uforløst potentiale. Et potentiale, som jeg fik lov til at forløse.
For at se resultater, der er holdbare i længden, blev vi enige om et halvårligt samarbejde, hvor jeg varetog de sociale medier. Tålmodighed er nøglen i langt de fleste tilfælde – især når man gerne vil gøre det organisk, som min kunde ønskede for at nedbringe omkostningerne.
Vi kom ud over stepperne med kontinuerlige opslag, der blev formet på en måde, så de engagerede målgruppen. Vi fik gradvist øget engagementet i form af likes, kommentarer og også delinger. Vi fik fat i Facebooks algoritme, som prioriterer opslag fra sider, der er aktive og kontinuerlige.
Efter måneders arbejde begyndte det virkelig at ligne noget. Trafikken til hjemmesiden var betydeligt forbedret – udelukkende grundet den ekstra og optimerede markedsføring på Facebook. Vi lavede statusser undervejs – og til sidst gjorde vi den endelige status.
Vi kiggede tilbage på en måned med 20 opslag og en samlet rækkevidde på 454.500 – alle sikret organisk. 128.000 gange blev der klikket på et link, der var vedhæftet Facebook-opslaget.
Det var vi meget tilfredse med. Vi havde i hver måned forbedret vores tal – og i den sidste måned nåede vi vores højeste i hele samarbejdsperioden, men det gav også mening, fordi der var gradvist stigning hver måned. Vigtigst af alt blev det gjort organisk, så det ikke var kunstigt pumpet op. Her var der virkelig grobund for, at man kunne arbejde videre med det på egen hånd.
Det rykkede på bundlinjen.
Den trafik, So-Me-opslagene skaffede til hjemmesiden, blev omsat til kroner i form af annoncebannere, der nu blev set af flere end nogensinde på kundens net-medie.
’’Jeg har aldrig haft så stor trafik til min hjemmeside – og på min indtjening kunne jeg også se, at der blev arbejdet målrettet med mine sociale medier. Det har givet mig et helt andet syn på, hvor effektfuld sociale medier egentlig er – i hvert fald hvis man gør det rigtigt.’’
Kunden er nu på egen hånd med stadig flotte resultater og en Facebook-profil, der spirer. Og jeg får heldigvis stadig lov til at arbejde på det, når der er brug for et boost.